Tagga världen och gör tingen sociala!

I samband med SXSWi 2010 lanserades Stickybits, en produkt vars genialt enkla grundtanke är att knyta olika slags digitalt material till fysiska objekt som kan identifieras med en streckkod. Att dela med sig av länkar, kortare budskap och kommentarer har kommit att bli en självklar aktivitet på den sociala webben och eftersom informationen många gånger är ohanterligt omfattande hjälps vi åt att kategorisera den genom taggar. Det finns dock ofta ett glapp mellan den sociala och den fysiska världen eftersom det krävs en lätthanterlig koppling dem emellan. Även om det med hjälp av QR-koder är möjligt att lägga ett digitalt lager till den fysiska världen finns det (ännu) inte många objekt som har en sådan kod associerad med sig. Vanligare däremot är det att det finns en streckkod. Allt från spaghetti till böcker och vinflaskor har en sådan kod kopplad till sig för att det ska vara enkelt att med ett kassasystem registrera när produkten köps.

Tänk om det skulle vara möjligt att göra något mer med en streckkod? De finns ju redan där så varför inte använda dem! Att så göra är en av möjligheterna som Stickybits tillhandahåller. Med hjälp av en .app för iPhone eller Android kan streckkoder skannas och göras sociala. Efter att ha skannat strekkoden ges du möjlighet att lägga till foto, ljud, video eller kommentarer. Om du vill så går det även att, via webben lägga till andra filer som exempelvis .pdf eller .zip.

Vad är då poängen med en tjänst som denna? Först och främst är det roligt. Det finns dock stora möjligheter att på allvar lägga ett socialt lager till den fysiska verkligheten och de objekt som cirkulerar i den:

  1. Matbutiken. Du stöter på produkter som ser lockande ut men eftersom du vet att en fancy design inte är någon garanti för att innehållet i en matförpackning smakar bra vill du veta mer om produkten i fråga. I ett annat fall kanske du stöter på en produkt som du inte har någon som helst aning om hur den ska tillagas. I båda fallen kan du ta del av (och senare dela med dig till andra) av recept, kommentarer eller smakrecensioner.
  2. Biblioteket. Skanna streckkoden och ladda upp en recension, en sammanfattning eller tips om var boken kan köpas billigt. Kanske är du en sådan som helst undviker att samla redan lästa böcker i ett hemmabibliotek? Ladda i så fall upp en annons så att du kan få en peng för att bli av med ditt lästa exemplar.
  3. Systembolaget. Det finns mängder med utmärkta tjänster för vinrecensioner och jag använder ofta VinVins iPhone-app. Det är dock krångligt att söka genom att på egen hand skriva in artikelnummer eller vinets namn. Att istället kunna skanna streckkoden för att på det sättet få tillgång till recensioner som är producerade av de som använder – eller dricker – vinet skapar ett mervärde. Du får på så sätt information om var vinet har druckits, till vilken mat det kan tänkas passa och i vilka sammanhang det har varit mer eller mindre uppskattat.
  4. Klädbutiker. Tänk dig ett klädesplagg som ser vackert ut i butiken men som helt tappar form eller färg efter första tvätten. Att få sådan information redan när du står i omklädningsrummet är värdefullt och kan samtidigt sätta press på högre kvalitetskrav hos inköpare.
  5. Restaurangen. Att läsa recensioner av restauranger är ett bra sätt att skapa sig en bild av vilket slags kök du kan förvänta dig vid ett framtida besök. Men en restaurang har ofta många maträtter att välja mellan och att få recensioner från dem som inte arbetar som professionella matrecensenter kan i vissa fall ge en något mer trovärdig bild v hur maten kan tänkas smaka. Att därför uppmana restaurangen att knyta en streckkod till varje maträtt i menyn skapar en möjlighet för dess besökare att interagera runt maträtterna och med varandra.

I framtiden kan vi räkna med att fler applikationer och tjänster av det här slaget dyker upp. Den sociala webben är i hög grad en fråga om att interagera kring sociala objekt där tjänster av olika slag fungerar som sociala mellanhänder. Att, som Stickybits, fungera som en mellanhand för att låta fysiska objekt anta sociala former och utgöra grund för interaktion är en spännande utveckling. Frågan är dock vad som händer med fysiska objekt när de på allvar blir sociala?

Submit a comment